Weekly News

Lege, forfatter og foredragsholder Berit Nordstrand SAMFUNN

Spis hele regnbuen

– Vi bør variere mye mer og få i oss hele regnbuen, sier lege, forfatter og foredragsholder Berit Nordstrand. – Det betyr at vi bør spise grønnsaker i alle mulige farger. Forskjellige grønsaker holder liv i ulike bakteriefamilier, som gjør ulike jobber i kroppen.

– I min metode står smaken i høysetet. Jeg mener vi skal kose oss mer og ikke mindre, sier Nordstrand. – Jeg vil at vi skal komme oss vekk fra jojo-slanking, sulteforing og kaloritelling og over til mer hverdagsnytelse av ren mat med byggeklosser i seg som gjør at kroppen får gjort jobben sin.

Nordstrand mener at det er for lite fokus på de stoffene plantene utvikler - de kraftige antioksidantene, bioaktive peptider, proteiner av ulike slag og forskjellige organiske syrer. 
– Om en leser innholdstabellen for sopp f.eks. så er det ikke veldig mye protein i soppen, men akkurat de proteinene vi finner i sopp, er særdeles bra for immunforsvaret. Jeg er opptatt av kvalitet framfor kvantitet. Vi skal ikke ha så innmari mye protein, men det proteinet vi skal ha i oss, må være akkurat det proteinet både tarmbakteriefloraen, immunforsvaret, musklene og hjernen trenger. Vi kommer ikke langt bare med muskelmasse, sier Nordstrand.

Vi bør variere mye mer og få i oss hele regnbuen, som jeg sier.


– Forskjellige grønsaker holder liv i ulike bakteriefamilier, som gjør ulike jobber i kroppen. Ta med grønnsaker i alle farger fra butikken. Velg rødbeter, paprika eller tomater, så tar du en gul melon og alltid noe som er grønt. De grønne grønnsakene er aller viktigst. Grønnsaker i korsblomstfamilien, også kalt kålfamilien, slik som brokkoli, grønnkål og blomkål, men også asparges, rosenkål og nepe er særdeles bra. De bidrar med noen aminosyrer som er særdeles viktige. Og det er veldig mange sorter å velge i, faktisk flere tusen slag, så det er ikke vanskelig å finne noe man liker. 

I sin nyeste bok «Tarmens medisin» beskriver Berit Nordstrand en 6-trinns metode til en sunnere tarmflora og sterkere helse for hele familien. Hun mener at mange sykdommer og helseplager er koplet til et svekket tarmbakteriemangfold, og at tarmbakteriene spiller en langt viktigere rolle enn bare å sørge for å fordøye maten – de påvirker både fysisk og psykisk helse.

Hennes seks trinn til en sunn tarmflora er:
  1. Fermentert mat og drikke. For eksempel sylteagurk, kimchi, sauerkraut, tjukkmelk, fermentert myse, kombucha, rakfisk, gravlaks, spekemat, moden ost og surdeigsbrød.

  2. Lavkarbo. Reduser inntaket av raffinerte, hvite karbohydrater og sikre deg godt fett. Fjern sukker og moderne hvetemel, hvit ris og lys pasta fra kostholdet. Øk inntaket av godt plantefett, fett fra beitedyr, fisk og annen sjømat.

  3. Kraft fra bein. Kollagenet i beinmargen gir livsviktige aminosyrer. I gamle dager sa man at kraftsuppe ga deg kreftene tilbake. Det er helt sant.

  4. Nok fermenterbare fibre og antioksidanter. Spis langt mer grønnsaker, for å sikre deg nok plantefiber av ulike slag. Dekk halve tallerkenen med grønnsaker.

  5. Bløtlegg korn, belgfrukter, nøtter og frø. Dette gjør disse matvarene lettere fordøyelige og frigjør enda mer næring til kropp og hjerne. Bløtlegging fjerner antinæringsstoffer som kan irritere tarmen like mye som gluten.

  6. Grønn te, rødvin, kakao, sjokolade, kaffe og uraffinert søtt. Mørk sjokolade, kakao og kaffe er rik på plantestoffer og kraftige antioksidanter som kan dempe inflammasjon.

Den absurde fobien mot fett kan føre til fedme-epidemi. Lavkarbo som anbefalt slankediett. 
– Vi har utviklet en fobi mot fett og spiser mager mat og lett-produkter samtidig som kroppsvekta øker. Det må vi snu før fedme-epidemien tar oss, understreker Nordstrand. – Svenske myndigheter har anbefalt lavkarbo som en slankediett i sine kostråd siden 2008. 

Når Nordstrand støtter den anbefalingen, betyr ikke det at hver eneste råvare må være lavkarbo. Men råvarene bør kombineres slik at måltidet som helhet blir lavkarbo. Det er en viktig nyanse. 
– Om en leser i en tabell, så kan en ikke spise potet, men om en mikser litt potet med andre grønsaker, proteinkilder og fett så kan helheten bli lavkarbo. Det er helheten som er avgjørende.

– Jeg ønsker å bidra til at folk skal ha en sterk og vital kropp og en glad hjerne. Mitt mål er at flere mennesker skal ha det bra i egen kropp og nyte den beste utgaven av seg selv. Og at du blir slank av min mat, er bare en hyggelig bivirkning. 

Hippokrates sa: «din mat er din medisin» og «all sykdom starter i tarmen», og det hadde han rett i. Det er faktisk mer relevant enn noen sinne, avrunder Berit Nordstrand. 

Fakta

Berit Nordstrand er lege, forfatter og foredragsholder.Hun er spesialist i klinisk farmakologi og toksikologi og spesialist i rus - og avhengighetsmedisin. Nordstrand holder foredraget «Tarmens Medisin» for fulle hus over hele landet. Gjennom morsomme historier, selvironi og enkle metaforer får du lære 6 smarte trinn for en sunn tarm, friskere kropp og et klart hode. Hun har gitt ut en rekke bøker som formidler forskningsbasert kunnskap om mat og helse, trening, avstressing og trivsel. 

Share this article

Journalist

Ole Bjørn Ulsnæs

Related articles