Weekly News

Hovden, Norge LIVSSTIL

– Vi har alltid virale ambisjoner

Dette sier Daniel Maudal, en av grunnleggerne bak det kreative produksjonsselskapet «Mitt Norge.» Et selskap som hadde sin spede begynnelse som en enslig Instagram-konto i 2014. I dag styrer selskapet en rekke Instagram-kontoer som til sammen har mer enn 800 000 følgere. 

Vår visjon har alltid vært å vekke interesse for Norge som destinasjon blant nordmenn.

– Av den grunn reiser vi Norge på kryss og tvers med fokus på å fortelle historier med kameralinsen som viktigste formidler, sier Maudal, som styrer hele åtte «kanaler» med til sammen 800 000 følgere, noe som gjør selskapet til en av de største formidlerne av reiseinspirasjon her til lands i den gjeve målgruppen mellom 18 til 34 år.

Instagram vokser stadig i popularitet. Ved utgangen av tredje kvartal i 2018 var det i overkant av 2,2 millioner nordmenn som brukte plattformen. Kanalen har lenge vært dominert av kvinnelige hobbyfotografer, kjendiser og bloggere, men i løpet av det siste året har stadig flere virksomheter, medier, organisasjoner og politikere tatt i bruk mediet. En markedsundersøkelse utført av Ipsos fra januar 2016, viste at allerede den gang fulgte 40 prosent av brukerne minst ett redaksjonelt medium. Plattformen er med and andre ord ikke lenger en ren underholdningskanal, men er tvert i ferd med å etablere seg som en seriøs informasjonskanal. 
– Et av formålene med Mitt Norge er at det skal bli et naturlig samlingspunkt der folk kan gå inn og se fine naturbilder, få inspirasjon til reisemål og bli motivert til å komme seg mer ut og feriere mer i Norge, sier Maudal.  

De mest populære reisemålene i Norge har ifølge Maudal det til felles at de ofte ligger langs kysten. Aller øverst troner ikke uventet Lofoten, men også Geiranger, Stryn og Tromsø er svært populære. Sistnevnte har blitt kåret til verdens tredje beste destinasjon for opplevelsesturer på Tripadvisor.
– En klar trend er at stadig flere nordmenn velger Norge som feriedestinasjon. Vi tror at sosiale medier er en betydelig bidragsyter til akkurat det. At mange på egen hånd tar spektakulære bilder ute i det fri og deler med vennene sine, er en faktor som forsterker og skaper større engasjement og åpner folks øyne for mangfoldet i norsk natur. Senja er foreløpig ikke et av de mest populære reisemålene, men vi ser en trend hvor stadig flere legger ut bilder herfra. Mange beskriver øya som en uoppdaget perle med øde strender, majestetiske fjell og norsk natur på sitt aller beste. Hvis vi skulle anbefale et reisemål i Norge, hadde nok Senja blitt plassert øverst på listen, sier Maudal.

At stadig fler tenker miljø, bærekraft og reiser grønt, er en annen trend Maudal ser utkrystallisere seg. Han tror dette kan skyldes at man gjennom bilder makter å formidle hvor fantastisk naturen er.
 
– Vi prøver å være bevisst og hele tiden inspirere til bærekraftig turisme. Vi har et felles ansvar om å ta vare på den naturen vi har fått. Som Norges største reiselivsnettverk må vi ta dette ansvaret på det ytterste alvor, avslutter Maudal.

Share this article

Journalist

Morten Iversen

Related articles