Weekly News

Tesla satser på et bærekraftig samfunn

Elon Musk vil revolusjonere hvordan vi produserer og forbruker energi. Samtidig drømmer han om bosetninger på andre planeter. Han har allerede kommet et godt stykke på vei.

Utviklingen av elbiler, eller andre kjøretøy på fornybare ressurser, hos de store bilprodusentene er små og utgjør i gjennomsnitt mindre enn én prosent av det totale salget.

Superentreprenøren har i flere intervjuer fortalt om hvordan han allerede som barn tenkte på hvilke områder som ville ha stor betydning for menneskehetens fremtid. Han kom frem til tre grunnleggende områder; bærekraftig energiproduksjon, internett og kolonisering av verdensrommet.

Musk er født i Sør-Afrika og flyttet som 17-åring først til Canada og senere til USA for å forfølge den amerikanske drømmen. Etter fullført utdannelse ved Stanford i 1995, startet han sammen med broren Zip2, et selskap som utviklet et nettbasert publiseringsprogram for mediehus. Zip2 ble solgt til Compaq fire år senere og neste steg var etableringen av selskapet X.com.
– Jeg vil simpelthen forandre måten vi betaler på og utnytte internett for raskere transaksjoner, sa han i et intervju med Bloombergs Risktakers. I år 2000 inngikk selskapet samarbeid med Confinity, som da hadde utviklet betalingstjenesten PayPal. Året etter ble begge selskapene kjøpt opp av Ebay til en verdi av 1,5 milliarder dollar.

Musk er kanskje mest kjent for å ha spilt en sentral rolle i utviklingen av Tesla Motors, hvor han begynte i 2004, samme år selskapet ble etablert. Tesla Roadster, som var selskapet første modell, var en stor markedssuksess. Tesla Model S ble lansert sommeren 2012 og har gjennom årene vunnet flere presitsjefylte priser.

Tesla er også en pioner innen selvkjørende biler. I forbindelse med en softwareoppdatering for Model S i fjor høst sa Musk at bilen vil utstyres med «autopilot», som i praksis var en avansert kjøreassistent.

Elon Musk brenner for elbiler og ønsker å tilrettelegge for et gjennombrudd for elektrisk transport. For å få til dette bygger han ut et tett nettverk av stasjoner for «super-charging», hvor biler kan lades til 50 prosent på 20 minutter. Et slikt nettverk vil minimere begrensningene ved batteridrift. Han jobber også for å få flere, men også billigere elbiler, på veiene. Batterikapasitet har hele tiden vært en utfordring og Tesla har løst dette med lette materialer sammen med avansert teknikk og design.

For å få ned prisene bygger selskapet egen batterifabrikk i Nevadaørkenen. Samtidig er selskapet underleverandør av drivlinjer til visse modeller av Mercedes og Toyota. Større produksjonsvolum og teknikker gir lavere priser.

Ganske overraskende valgte Tesla Motors i 2014 å si fra seg flere patenter. Hensikten var å muliggjøre en raskere utvikling av elbiler fra andre bilprodusenter. I et blogginnlegg skriver Musk at han synes det produseres for lite elbiler i forhold til de 100 millioner bensin- og dieselbiler som årlig ruller ut fra fabrikkene.
– Utviklingen av elbiler, eller andre kjøretøy på fornybare ressurser, hos de store bilprodusentene er små og utgjør i gjennomsnitt mindre enn en prosent av det totale salget, skrev han på sin blogg. Dette var bakgrunnen for at han ønsket å gjøre kunnskapen hos Tesla offentlig tilgjengelig.

– Vi tror at både Tesla, andre selskaper som produserer elbiler og verden som sådan vil dra nytte av en felles plattform for raskere utvikling av elbiler, skrev han videre.

Parallelt med Tesla Motors etablerte Musk, sammen med to kusiner, SolarCity i 2006. – Det høres sykt ut – men vi skal forandre hele verdens infrastruktur for energi og fjerne utslippene av klimagasser, sa han i forbindelse med lanseringen.

Share this article

Journalist

Anders Edström Frejman

Related articles