Weekly News

Sunn og enkel mat i hverdagen


– Drikk mye vann og spis fire faste måltider om dagen. TV-kokk Wenche Andersen tipser om hvordan du spiser sunt og godt til hverdags.

– Kostholdsrådene er stort sett de samme uansett om du er ung eller gammel. Kroppen er den samme, og den store forskjellen er kanskje at man trenger litt mindre porsjoner når man blir eldre, sier den populære TV-kokken.

Wenche Andersen er kjent fra TV2, og har gjennom sine faste innslag i God Morgen Norge spredd matglede til det norske folk i over 20 år. Hun er også matjournalist og kokebokforfatter, og blir brukt som dommer og fagekspert i en rekke matkonkurranser.
– Det er viktig å ikke hoppe over måltider. Selv om matlysten er mindre bør du spise fire faste måltider om dagen; frokost, lunsj, middag og kvelds. Får du i deg nok næringsrik mat i løpet av dagen, så sover du bedre om natten, det er lettere å holde vekten stabil og du får energi som varer hele dagen, sier hun og gir oss sine beste tips til gode valg i hverdagen.

1. Start med en fiberrik frokost
– Start dagen med et stort glass vann, og lag gjerne en stor mugge som skal drikkes opp i løpet av dagen. Bland gjerne med litt sitron, litt eplejuice eller noen agurkskiver for ekstra smak. For å få tarmen i gang er det fint å få i seg fiber og kli. Et par grove brødskiver med ost og skinke, eller egg med kaviar er godt. Selv spiser jeg havregrøt med kanel og honning til frokost - det holder langt utover dagen.

2. Lag en salat til lunsj
– For å få litt variasjon er det godt å kunne lage seg en salat til lunsj. Bland linser eller bønner med kuttet salat og grønnsaker du liker. En god dressing kan du lage ved å blande matyoghurt med litt sennep eller finhakket persille, salt og pepper eller litt ketsjup. Denne er også fin å bruke til middagen, og passer godt til både kjøtt og fisk. Noen knekkebrød med ost og skinke, eller annet pålegg er også godt. Og få gjerne i deg en banan i løpet av dagen – den er næringsrik og mettende, og inneholder mye fiber som er bra for magen. Juice inneholder mange kalorier, så spis heller en frukt i stedet, eller bland juicen med litt vann.

3. Middag
– Varier mellom kjøtt og fisk, og velg helst så rene råvarer som mulig. Sjekk innholdsfortegnelsen på blandingsprodukter som karbonader og fiskekaker, og velg de som har mest kjøtt eller fisk i seg. Som tilbehør bruker du de grønnsakene du liker best, og varier mellom poteter, ris eller pasta. Velg helst fullkornsvariantene, og prøv gjerne byggris – en ny variant med mye b-vitamin og jern. Unngå for mye salt i maten, og bruk heller hakket kruspersille eller urteblandinger på maten. Selv er jeg veldig glad i linser og bønner, og har alltid hermetiske bønner stående. Et tips er å blande hermetiske bønner med olivenolje, paprika, løk og kjøtt eller fisk. Da har du en næringsrik og god middag, raskt og enkelt.

4. Sov bedre med kveldmat i magen
– Til kvelds synes jeg det er godt med en stor kopp te med ingefær og honning, og et knekkebrød med ost og skinke. En potetlompe med sennep, ost og skinke smaker også godt, eller yoghurt med müsli.

I tillegg til en sunt kosthold er Wenche Andersen opptatt av å holde seg aktiv, og oppfordrer alle, uansett alder til å komme seg ut.
– Kroppen er skapt for å brukes. Kom deg ut å gå - det er utrolig viktig for både kropp og hode. Du trenger ikke gå på treningsstudio, men sørg for å få opp pulsen, rett deg opp i ryggen og få lys i øynene. Det er godt både fysisk og psykisk, og gir en fantastisk følelse etterpå, sier hun til slutt. 

Share this article

Journalist

Christine Wollan

Related articles