Weekly News

Petter Stordalen om Strawberry-millionen SAMFUNN

Stordalen løfter frem de gode forretningsidéene

Tilgang på finansiering er ofte en utfordring for nyetablerte bedrifter. Nå ønsker Petter Stordalen å løfte det norske gründermiljøet med «Strawberry-millionen».

– For 25 år siden gikk jeg inn i hotellbransjen med en drøm om å bygge noe som varer. Siden den gangen har det vært mange våkenetter, oppturer og nedturer. Flest oppturer. Men én ting er sikkert: jeg har aldri angret. Med suksessen til Nordic Choice Hotels har andre dører åpnet seg, og i dag er jeg heldig og får holde på med investering og utvikling av gode idéer i mange ulike bransjer, sier Petter Stordalen.  

Med «Strawberry-millionen» er tanken å hjelpe flere nordiske gründere til å ta sjansen på sin egen idé. 
– I Norden har man kanskje verdens beste forutsetninger for å lykkes, det er jordbærselgeren fra Porsgrunn et levende bevis på. Men selv med verdens beste forutsetninger, er det godt med litt drahjelp i starten. For det skjer nemlig ingenting om man aldri starter, sier han.

Økende interesse for finansiering

Det hele begynte med boken «Jeg skal fortelle deg min hemmelighet» hvor Stordalen oppfordrer leseren til å sende inn egne forretningsidéer.
– Det kom inn over 1000 søknader i 2016. Da fristen nærmet seg i fjor så vi at vi allerede hadde fått inn langt flere søkere enn året før, men at de aller fleste var menn. Så vi gikk ut i avisene og etterlyste flere kvinner. Til sammen fikk vi inn over 2000 pitcher og 35 prosent kvinner. Det var fantastisk mange gode søkere. Én av vinnerne, Karoline Sjødal Olsen i Blue Lice, kom på pallplass da Dagens Næringsliv kåret Årets kvinnelige gründer. Det er utrolig kult, sier Stordalen entusiastisk.

Stordalen bruker sine egne erfaringer til å vurdere de ulike selskapene.
– Kort fortalt har vi sett på om bedriften er bærekraftig, om den kan tjene penger og om vi tror på folka bak. Målet er å investere i bedrifter og mennesker som på sikt kan bidra til å skape arbeidsplasser, styrke økonomien og fremme utvikling, sier Stordalen.

Skal stoppe sykkeltyven

Bikefinder har siden 2014 utviklet en sporingsenhet for alle typer sykler. I fjor vant det innovative selskapet «Strawberry-millionen». 
– Jeg var profesjonell syklist og så at sykkeltyveri var et stort internasjonalt problem. Under studiet jobbet jeg på et sykkelverksted og så at problemet er like stort for alle typer sykler. Drivkraften min ble derfor å finne en god løsning som beskytter sykler mot tyveri, sier daglig leder Ole Martin Ølmheim.

Selskapet har integrert en posisjoneringsenhet basert på GPS og GSM for å sende sykkelens posisjon til eieren. Enheten har også en innebygd sirene som utløses hvis sykkelen blir stjålet. 
– Enheten passer alle typer sykler og inneholder verdens minste kretskort for sporing. Vi har designet og produsert alle delene selv. Jobben vi legger ned i utviklingen av en så liten enhet, gjør at det åpner seg uante muligheter for IoT-prosjekter i en ekspanderende bransje. Vi skal bli best på sporing av sykkel, så får vi ta ting derifra, sier han. 

Ølmheim peker på flere utfordringer for å lykkes som gründerbedrift.
– Det er mange forhold som må stemme for å lykkes i markedet. Man må ha et godt team med variert kompetanse, en aktuell forretningsmodell, riktige partnere, nok finansiering, og masse «guts». I tillegg foregår produksjonen ofte på andre siden av verden hvor kommunikasjon kan være utfordrende. Alt dette må fungere for at selskapet skal lykkes, sier han.

Nå jobber selskapet sammen med Strawberry for å løfte selskapet videre. 
– Dette handler både om finansieringen på 2 millioner i en emisjon på totalt 5.2 millioner, men også økt interesse i markedet. Vi er i ettertid kommet i kontakt med mange interessante investorer og partnere.  Nå samarbeider vi med et forsikringsselskap som vil lansere en egen sykkelforsikring basert på enheten, avslutter han.

Bygde felle for lakselus i rakettfart

Blue Lice oppstod i akseleratorprogrammet til X2 Lab i Stavanger i begynnelsen av 2017. Også dette selskapet mottok 2 millioner fra Strawberry i fjor.
– I prosjektet ved X2 Lab ønsket havbruksnæringen å samle ulike hoder for å løse fremtidens problemer innen oppdrettsnæringen og akvakultur. Vi ble presentert for en rekke problemstillinger innen havbruksnæringen og måtte sammen finne forslag til løsninger. Dette var bakgrunnen for forretningsidéen til Blue Lice, sier Karoline Sjødal Olsen, daglig leder i selskapet.

Hun har bakgrunn innen marinteknikk og sammen med andre med bakgrunn innen olje- og gassnæringen fant de en innovativ løsning på problemet med lakselus.
– Vi fant fort ut at lakselus har et sanseapparat for å finne laksen samt at det var mye forskningen på dette. Basert på en kombinasjon av ulike tiltrekningsfaktorer bygde vi dette inn i et felles system. I stedet for at lakselus setter seg på laksen i oppdrettsanlegget fanges den i fellene, sier hun.

En av de største utfordringene for selskapet var å finne investorer som var villige til å test prototypen. 
– Vi tok kontakt med mange aktører i bransjen før vi fikk kontakt med Bremnes Seashore som ønsket å se hvordan løsningen fungerte i praksis. Dette er en innovativ bedrift som ønsker å teste nye løsninger i anleggene sine, sier hun.

Selskapet var også takknemlige for finansieringen gjennom Strawberry.
– Vi ble veldig glade for å kunne gjennomføre videre validering og ble stående sterkere til å søke om mer finansiering. Vi kunne senke skuldrene og fokuserer på å videreutvikle produktet. Strawberry sitter også på mye kunnskap som vi kan ta med videre i skaleringen, avslutter hun.

Share this article

Journalist

Ole Peter Galaasen

Related articles