Weekly News

Ola Holm, leder for bank- og forsikringsrådgivning i Sopra Steria. SAMFUNN

Økt forbrukermakt med nye banktjenester


Digitalisering og globalisering har ført til en bransjeglidning hvor lokalt monopol blir utfordret av internasjonale aktører. Nå utvikler norske banker nye tjenester og forretningsmodeller for å møte konkurransen fra Apple Pay og andre globale teknologikjemper.

”Bankenes sterkeste kort har til nå vært trygghet, men nå kan andre aktører tilby samme sikkerhet som tradisjonelle banker.”

– Som forbrukere har vi høye forventninger til brukervennlighet. Dette skaper også en forventing om at banktjenester ikke er masseprodusert, men skreddersydd og tilpasset personlige preferanser. I tillegg forventer vi en sømløs kundeopplevelse også ved kapitalkrevende kjøp. Dette stiller helt nye krav til tradisjonelle banker, sier Ola Holm, leder for bank- og forsikringsrådgivning i Sopra Steria.

Han jobber til daglig med strategisk rådgivning og kostnadseffektivisering, samt optimalisering og automatisering av prosesser i bank- og forsikringsbransjen.
– Om du har nedbetalt hus, jevn inntekt og sikkerhet, forventer du lånetilbud med lav rente og gode betingelser. Internasjonale operatører har ikke kostnadene til tradisjonelle banker og kan tilby lån til veldig gunstige renter. Samtidig ser vi mange velge beste rente uavhengig av bankforbindelse. Bankenes sterkeste kort har til nå vært trygghet, men nå kan andre aktører tilby samme sikkerhet som tradisjonelle banker, sier han.

Den siste tiden har Holm fokusert på hvordan norske banker kan tilpasse seg EUs betalingsdirektiv PSD2.
– PSD2 gjør teknologigigantene til den største trusselen for bankene. Ved å etablere seg mellom kunden og banken kan nye aktører håndtere betalingstransaksjonene og unngå bankens gebyrer. Verdens største fintech-selskap, Alipay har siden høsten 2017 gjort det mulig for kinesiske turister å betale med mobilen i Norge. Tidligere i år lanserte Apple Pay sin betalingstjeneste her i landet. Utviklingen går utrolig raskt, sier han.

Holm forteller at fremtidens banktjenester vil gi forbrukeren bedre oversikt over priser fra konkurrerende leverandører.
– Bankene har ikke vært flinke nok til å utnytte betalingshistorikken og lage nye tjenester basert på den. Betalingstransaksjonene viser hvordan vi faktisk lever. Denne informasjon er svært verdifull om den brukes på en fornuftig måte, sier han.

PSD2 pålegger blant annet bankene å gi tilgang til kontohistorikk etter kundens samtykke.
– Med PSD2 vil kundene få bedre kontroll over egen betalingshistorikk og nye tjenester vil gi bedre økonomisk oversikt, oppdaterte budsjetter, og priser fra andre leverandører av strøm, mobil, nett eller annet. Alle er interessert i å betale minst mulig og ved hjelp av tjenester for prissammenligning kan vi enkelt bytte leverandør. En leverandør som flår kundene sine lever farlig når alle prisene blir transparente. Samtidig vil de som gjør det enkelt å spare penger stille sterkt i et slikt marked, sier han.

Holm mener bankene må tenke som et økosystem og koble sammen egne og andres tjenester og produkter.
– Banker har lenge hatt bilfinansieringsavtaler med bilforhandlere og egne kampanjerenter. Nå ser vi også andre typer betalingstjenester bli tilbudt sammen med tradisjonelle banktjenester. Et eksempel er hvordan DNB og andre banker velger å samarbeide for å tilby gode tjenester som Vipps, sier han.

Han peker på flere nye banktjenester som vil øke kundeopplevelsen i årene som kommer.
– Vi opplever stor etterspørsel etter sikkerhetskompetanse. Når man slipper tredjepart inn i egne systemer må man ha standardiserte grensesnitt og kontroll på sikkerhet. Nye banktjenester skaper enorme muligheter, men også store utfordringer. De aktørene som kan orientere seg i dette landskapet vil vinne fremtidens kunder, avslutter Holm.

Share this article

Journalist

Ole Peter Galaasen

Related articles