Weekly News

Omelett med skinke og paprika LIVSSTIL

Morsom og næringstett mat gjør turen bedre!


Kort eller langt. Skal du på tur trenger du mat som gir mye og varig energi. I tillegg er det en fordel at den er enkel å tilberede ute. Vi slo av en prat med matrådgiver Anette Hansen for å få noen tips om hva som er både godt, sunt og lett å bære.

– Velsmakende og næringstett mat, er ikke vanskelig. Verken i skogen eller på fjellet. Det handler nesten utelukkende om hvor avansert du har lyst til være. Hvor mye enklere kan det for eksempel gjøres enn å ta med seg ei rykende varm suppe på termos? Nå er lammesesongen i gang, og med norsk lammekjøtt i verdensklasse og sesongens rotgrønnsaker må det jo bli bra. Bruk litt byggryn eller perlespelt i suppa, så blir den enda mer mettende og du får litt ekstra energi å gå på. Eksperimenter, det er bare fantasien som setter grenser, sier Anette Hansen, rådgiver i matprat.no, kommunikasjonskonseptet til Opplysningskontoret for egg og kjøtt.
Lignende organisasjoner er for eksempel Svensk Kött og Danish Crown.

Alle elsker pinnebrød. Lettest er det å lage deigen hjemme, men å mikse ingrediensene ute går også fint. Mange går for klassikeren, pinnebrødet kan dog med fordel pimpes opp. Test med små stekte biter av bacon og revet parmesanost.

Urter kan også godt blandes inn. Gjerne de du finner i skogen. Ramsløk for eksempel. Grovhakkede nøtter og sjokolade er også digg. Hva med å tilsette sukker og kanel? Kanelbollevarianten er som skapt for det som måtte finnes
av saftige bær.
– Pannekaker er fantastisk turmat og kan fylles med hva det skulle være. Bær er jo selvskrevent, men et par håndfuller
med kantarell og en skvett fløte blir raskt til et fyll av vidunderlig kremet soppstuing. Norsk natur er rik på deilige smaker og spennende krydder. Pannekaker er som skapt
for å eksperimentere med det du finner på din sti. Enkelt er det også. Lag røra hjemme og hell den på en tom melkekartong. Ta et par ekstra egg og litt havregryn i røra, da blir pannekakene langt mer næringstette og holder dere i gang lenger, sier Hansen.

På tur bør man alltid passe på å ha med seg nok energi. Du forbrenner nemlig mer enn vanlig. Det er derfor viktig at både liten og stor får i seg nok veske og påfyll av næring. Å gå tom - og bli slapp – halvveis, er aldri gøy.
– Tar du med deg egg i sekken har du god, næringsrik mat som det er lett å tilberede ute. Kok dem. Pakk dem i aluminiumsfolie og legg dem på glørne. Stek en omelett, eller bare speil det i panna og legg det på burgeren. Egg er lette i forhold til næringsinnholdet, nærmest selvkonserverende og kan brukes til svært mange lekre retter. Eggene kan fraktes og oppbevares i en eggeholder, eller i en boks med lokk. Bare legg litt tørkepapir mellom eggene slik at de ikke klinker mot hverandre. Et velbalansert kosthold er essensielt for at man skal ha ork i hverdagen. Gjennom sunne og varierte måltider vil kroppen få i seg alle de næringsstoffene den trenger. Med egg i nista på turen får du en god dose folat, vitamin B12, riboflavin og jern, som alle bidrar til at man føler seg pigg i kroppen, fokusert og klar for neste bakketopp, avslutter Hansen.


Seks tips til næringsrik, lett og god turmat:

  • Havregryn - eller en hjemmelagd kornblanding - med nøtter og frø er fiberrikt og lett å ta med seg på tur. Av havregrynet kan du også lage en god havregrøt på primus eller bål.
  • Ha alltid med deg noen egg og litt tørket frukt i sekken. En havregrøt med ekstra proteiner fra egget og litt søtt fra den tørkede frukten, er en frokost som holder deg mett lenge.
  • Ha med tørr pasta, ris, risottomiks eller byggris, da har du et godt utgangspunkt for mange gode retter.
  • Posesupper er gull og kan enkelt pimpes opp med litt tørket kjøtt eller et stykke fisk om fiskelykken glimter til.
  • Ingredienser som: smør/olje, salt/pepper, litt hvitløk, en bit ingefær, litt krydder, vårløk eller mandler, setter nye smaker og gjør det enkelt å variere både turmat. Fangst og det du måtte sanke.
  • Energibarer, kaffe, knekkebrød, nøtter, tørket frukt, popcorn, potetgull og sjokolade er lurt å ha i tursekken uansett om du skal på en kort eller lang tur.

Share this article

Journalist

Morten Iversen

Related articles