Weekly News

Christian Ringnes SAMFUNN

Mannen som ga rikelig og fikk mye tilbake

Møt en av Oslos aller største velgjørere i vår tid. En mann som har pusset opp historiske bygg og gitt Oslos borgere perler som Grand Hotel, Folketeateret, Nedre Foss Gård og Ekeberg Skulpturpark. Vi har slått av en prat med Christian Ringnes.

”Vi lager skallet, så er det en rekke dyktige kokker, gründere og kunstnere som gir det innhold og sjel.”

Christian Ringnes er på ingen måte er noen rik øl-arving. Smekk på fingrene for de som måtte sitte med den oppfatning. Riktignok eide hans oldefar en tredjedel av Ringnes-bryggeriet i det øyeblikket det ble solgt. Oldefaren hadde imidlertid tolv unger og formuen ble ytterligere desimert i et slektsledd før den nådde Christians far.
– Min far drev en virksomhet som importerte Scania-ABB lastebiler, med hell. Jeg tjente meg dog rik lenge før han døde. Jeg visste jo at min fars formue var der, men for meg var det viktig å bevise på egen hånd. Du kan vel si at jeg er selfmade med et solid sikkerhetsnett i ryggen, sier Ringnes.

Ganske tidlig definerte han at hans selskap Eiendomsspars virkeområde var innenfor en radius på to hundre meter fra slottet. Siden har denne radiusen blitt utvidet.
– Vi har alltid hatt interesse for historiske bygninger. Være seg Grand Hotel – en av våre første investeringer – Ekebergrestauranten, Holmenkollen Restaurant, Holmenkollen Hotell eller Nedre Foss Gård på Grünerløkka. Historiske bygninger i og rundt Oslo er og blir vårt DNA, forteller Ringnes.

Ringnes er viss på at enkeltinvesteringer ikke kan bedømmes utelukkende ut fra inntjening og fortjeneste. Han mener alt henger sammen. Det handler om positive og negative spiraler.
– Drar du til Hammerfest så ser du en by som har virkelig mye, men som allikevel er under full fraflytting. Slikt blir det ikke god stemning av. Oslos lykke er stor netto innflytting. Urbaniseringstrenden fører folk sammen. Det er når folk møtes ting skjer. Vekst skaper muligheter. At aktører som meg prøver å bidra til at den oppadgående spiralen fortsetter, skulle bare mangle. Rent personlig må jeg si at Ekebergparken i så måte er selve kronen på verket. Der har vi faktisk skapt et helt nytt byrom. Et byrom folk i økende grad setter pris på, som blir stadig bedre besøkt og en smule mer bejublet enn den noe ensidige meningsutvekslingen innledningsvis, sier Ringnes

At han lar denne type kritikk gå innpå seg, legger han ikke skjul på. Akkurat i dette tilfellet var dog kritikken forutsigbar og lett å riste vekk.
– Idéen med en feminint inspirert kunst var kontroversiell. Hadde det ikke blitt en stor debatt rundt prosjektet, hadde det ikke vært viktig. Når det gikk som det gikk – med en lang og bred meningsutveksling – ble parken til et bedre sted enn den ellers ville vært. For det er jo unektelig sånn at når alles øyne er klistret på én, så legger man seg mer i selen enn man ellers ville gjort. Dessuten gjorde jo debatten at alle ville se den. Og når de først har vært der er det lett å dra tilbake. For det er jo unektelig blitt en flott park, sier Ringnes.

Ringnes er veldig takknemlig for at han har så mange dyktige folk rundt seg som kan fylle det han bygger og pusser opp. Det er disse som gir byen og byggene sjel.
– Vi lager skallet, så er det en rekke dyktige kokker, gründere og kunstnere som gir det innhold og sjel. Disse dyktige «driverne» er verd sin vekt i gull og vel så det. Det samme kan sies om kunstnerne. I Ekebergparken har vi kunst i verdensklassen. Det er klart at gode kunstnere er oppsiktsvekkende personligheter på alle mulige måter, men jeg ser mange likhetstrekk mellom dem og de beste stjerne-driverne vi er så heldige å ha rundt oss, avslutter Ringnes. 

Share this article

Journalist

Morten Iversen

Related articles