Weekly News

Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer. HELSE

Helsedirektoratets kostholdsråd

Så var sommerens late dager med rause mengder mat, is og drikke ugjenkallelig over. Er du blant de som ønsker å ta deg selv i nakken og gjøre noe med livsstilen? Den enkleste og raskeste veien til en sunnere hverdag går gjennom å spise litt smartere. Heldigvis er det ikke mye som skal til. Vi viser deg hvordan.

Å følge rådene er hverken vanskelig eller krevende. Så hvorfor ikke begynne i dag?

Det du spiser og drikker påvirker helsen din. Sånn er det bare. Ved å kombinere et sunt og variert kosthold med en halvtimes lett trim i hverdagen, reduserer du risikoen for en rekke livsstilsrelaterte sykdommer. Enkle små endringer har nemlig stor betydning for helsen din. Kostrådene er heller ikke veldig strenge og du trenger ikke følge dem slavisk. De er mer ment som generelle råd. Råd som gir rikelig rom for egne tilpasninger og preferanser.

Kostrådene er basert på rapporten «Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer.» Denne viser utviklingen i kostholdet over tid basert på nye tall for landets matforsyning. Dataene er blant annet hentet fra forbruksundersøkelser, nasjonale kostholdsundersøkelser og fra intervjuundersøkelser.

Helsedirektoratet er det organet i Norge som jobber for at vi skal ha et best mulig kosthold og for å gjøre det enkelt å velge sunt. På tross av positiv utvikling i matvareforbruket de siste årene har vårt kollektive kosthold fortsatt en rekke ernæringsmessige svakheter, Svakheter som øker risikoen for utvikling av livsstilssykdommer som kreft, type 2-diabetes, sykelig overvekt, hjerte- og karsykdommer. Spiser du mer i tråd med Helsedirektoratets anbefalinger vil dette gi deg en bedre helse og samtidig vil Norge som nasjon redusere forekomsten av «ikke-smittsomme» sykdommer.

Den internasjonale forskningen på kosthold og helse er omfattende. Kostrådene fra Helsedirektoratets er basert på en helhetlig, grundig og vitenskapelig gjennomgang av all relevant forskning. De er med andre ord ikke uttrykk for enkelte eksperters meninger. Å omforme dette kunnskapsgrunnlaget til kostholdsråd for nordmenn har riktignok medført en subjektiv vurdering. Tolkning og forståelse av forskningsresultater fra sprikende - og ytterst forskjellige typer - studier på en systematisk måte, oppsummerer den samlede viten om sammenhengen mellom inntak av forskjellig mat og helse, tilpasset en «typisk norsk» livsstil og det utvalget av matvarer som er tilgjengelig.

Kostrådene er heller ikke ment som en entydig oppskrift på ditt totale kosthold. Dersom du følger Helsedirektoratets konkrete anbefalinger vil dette typisk dekke mellom halvparten og to-tredjedeler av det daglige energibehovet ditt. Litt avhengig av faktorer som; hvor aktiv du er, hva du jobber med, vekt og gjennomsnittlig muskelmasse.

Det er helle rikke sånn at en enkelt matvare kategorisk klassifiseres som sunn eller usunn. Mange av rådene handler derfor om den relative mengden det er fornuftig å holde seg til for å forebygge fremtidig sykdom, en god helse og et sunt næringsinntak.

Å følge rådene er verken vanskelig eller krevende. Så hvorfor ikke begynne i dag?

Helsedirektoratets kostråd

  • Ha et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.

  • Ha en god balanse mellom hvor mye energi du får i deg gjennom mat og drikke, og hvor mye du forbruker gjennom aktivitet.

  • Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag.

  • Spis grove kornprodukter hver dag.

  • Spis fisk til middag to til tre ganger i uken. Bruk også gjerne fisk som pålegg.

  • Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Begrens mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt.

  • La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet.

  • Velg matoljer, flytende margarin og myk margarin, fremfor hard margarin og smør.

  • Velg matvarer med lite salt, og begrens bruken av salt i matlagning og på maten.

  • Unngå mat og drikke med mye sukker til hverdags.

  • Velg vann som tørstedrikk.

  • Vær fysisk aktiv i minst 30 minutter hver dag.

Share this article

Journalist

Morten Iversen

Related articles