Weekly News

En ergonomisk arbeidsplass med enkle midler - slik gjør du det

En ergonomisk arbeidsplass er langt mer enn bare et høydejusterbart skrivebord og en god stol. I dag er det mange andre hjelpemidler for å skape en ergonomisk arbeidsplass.

Riktig belysning, avlastende matter og tilstrekkelig avstand til dataskjermen er noe av det man bør tenke på for å oppnå god ergonomi. Pass også på å benytte fleksibiliteten og tilpasningsmulighetene som arbeidsstasjonen din har.


Hjelpemidler og tips for en optimal ergonomisk sittestilling:


Skjerm: Plasser skjermen på armlengdes avstand. Øyehøyden avgjør hvordan vi holder hodet, så et godt tips er å heve skjermen slik at øynene er parallelle med den øvre kanten på skjermen.
Når du da ser ned på skjermen holdes hodet i en behagelig posisjon. Dersom skjermen din ikke kan justeres i høyden, kan du plassere den på en monitorarm.

Mus & tastatur: Plasser musen nær tastaturet, slik at armen kommer inntil kroppen. Unngå vridninger i håndleddet. Et alternativ til en standard mus, er en ergonomisk mus - denne lar deg jobbe med armene mer samlet, og med avslappede håndledd. Forsøk også å lære deg snarveier på tastaturet for oppgaver du utfører ofte.

Belysning: Dårlig belysning kan føre til smerter og overbelastninger, da det får deg til å sitte anstrengt for å kunne se ordentlig. Et godt tips er å plassere en skrivebordslampe til venstre om du er høyre-hendt, og til høyre hvis du er venstre-hendt - da unngår du skygger når du skriver.

Avlastningsmatte: For stående arbeide, er det viktig å ha en god matte, spesielt på harde gulv.  Står man mye på harde gulv spennes leggmusklene, blodsirkulasjonen blir dårligere og man kan få smarter helt opp i korsryggen. Med en god avlastningsmatte reduseres trykket, og forebygger både vonde ben, legger, knær og rygg.

Skrivebord: Skrivebordet bør helst være høydejusterbart, og i en høyde som lar seg sitte med avslappede skuldre og albuene i 90º vinkel. Et skrivebord som er for høyt gjør at du drar skuldrene oppover, og et skrivebord som er for lavt gjør at du henger mer med hodet, noe som forårsaker at nakke og skuldre blir anstrengte.

Kontorstol: Benytt deg av de ulike justeringsmulighetene kontorstolen din har, slik at den er tilpasset akkurat din kropp. Setet bør være justert slik at begge bena er flatt på gulvet, du kan eventuelt benytte en fothviler. Sitt godt tilbake i setet og juster stolryggen slik at den nedre delen presses mot korsryggen. Varier sittestillingen din, for eksempel ved å bytte til en sadelstol av og til.

Flere hjelpemidler for en ergonomisk arbeidsplass finner du her

Har du spørsmål om hvordan du kan gjøre arbeidsplassen mer ergonomisk? Ta gjerne kontakt med kundeservice hos oss, vi hjelper deg gjerne!

Share this article

Journalist

AJ Produkter

Related articles