Weekly News

Aktiv sitting - tren og sitt samtidig!

Stadig flere arbeidsplasser bytter ut de tradisjonelle kontorstolene med såkalte aktive stoler.
Ved å bruke en ergonomisk pilates-stol, balansestol eller sadel-stol, kan du aktivere kjernemuskulaturen og ryggmusklene - noe som forbedrer holdningen din.

Er du på jakt etter en ny arbeidsstol er en aktiv stol et godt valg!

Aktive stoler har mange helsefordeler. Holdningen din blir bedre etterhvert som kjernemuskulaturen blir sterkere, noe som hjelper til med å unngå feilbelastninger og slitasjeskader. Når de dype musklene settes i jobb, øker energien og kaloriforbruket, i tillegg til at blodsirkulasjonen øker - noe som klarner tankene og gjør deg mer produktiv.

Musklene blir aktiverte på en naturlig måte lik når vi løper, sykler eller ror. En aktiv stol reduserer også ryggsmerter da spenningen som er forårsaket av en dårlig sittestilling, slipper taket. Kroppen din kan bli sterkere bare ved å sitte på en stol!

Stoler som aktiverer kroppen

I dag finnes det mange alternative aktive stoler på markedet:

Balansestol: På en balansestol bruker du musklene for å oppnå en god sittestilling. Stolens innebygde bevegelighet og ustabilitet tvinger kroppen til å jobbe for å sitte ordentlig - noe som aktiverer både kjerne- og ryggmuskulaturen. Mange med ryggplager rapporterer en reduksjon av smerte når de benytter en balansestol regelmessig.

Pilates-stol: Pilatesstolen er et annet populært alternativ for å aktivere kroppen. Stolen har et luft-fylt sete som likner på en pilates ball, for ekstra ustabilitet som gjør at kroppen må jobbe ekstra for å holde seg oppreist. Resultatet er en mer naturlig sittestilling, bedre holdning og en treningsøkt for kjernemuskulaturen mens du sitter og jobber.

Sadelstol - På en sadelstol sitter du i en såkalt ‘ridestilling’. Sadelstolen oppmuntrer til en rett sittestilling og gjør det vanskelig å sitte krumbøyd. Stolen minimerer spenning i skuldermusklene, motvirker problemer med knær, hofter og skuldre, forbedrer sirkulasjonen i bena så vel som at den gir økt bevegelsesfrihet.


Små endringer, store forskjeller

Husk at en aktiv stol bare skal brukes i en time per dag i starten, til kroppen blir vant til den nye sittestillingen. Det er vanlig å oppleve stolens effekt ved at man blir noe støl i en periode.

Bruk den aktive stolen som et supplement til den vanlige ergonomiske kontorstolen i begynnelsen. Etter en stund kan du øke bruken av den aktive stolen stadig mer.

Du kan se flere alternativer til ny arbeidsstol her

Share this article

Journalist

AJ Produkter

Related articles