Weekly News

AJ Produkter med 5 tips for en mer effektiv arbeidsdag

Få mer gjort på kortere tid med våre tips for hvordan du blir mer effektiv på jobb.

1. Planlegg - men ikke for mye. 

Sett opp en overordnet plan for den kommende uken på fredag. Gjør en anslag over hvor mye tid hver oppgave vil ta. Vær realistisk - vi er ofte tidsoptimister. Deler du oppgavene inn i deloppgaver som du planlegger på daglig basis, blir det også enklere å ta tak i hver del. Et tips er å legge alt som tar over 2 timer inn i kalenderen. Pass på at du ikke fyller opp kalenderen helt, slik at det er rom for fleksibilitet.

Det vil oppstå dager hvor du ikke er på riktig sted mentalt for  å løse en oppgave du har satt opp du skal gjøre: da er det fint å kunne omrokkere i planen og fokusere på en oppgave du kan løse mer produktivt der og da.

2. Unngå multitasking. 

Når man har mye på bordet er det fort gjort å starte med multitasking - fordi vi tror vi skal bli raskere ferdig. Når vi bytter frem og tilbake mellom oppgaver blir det vanskeligere å konsenterere seg, og vi ender opp med flere halvferdige oppgaver ved dagens slutt.

Gjør heller ferdig en ting om gangen, og prioriter oppgavene dine.

3. Lukk ned potensielle distraksjoner. 

Logg av sosiale medier og mailen, samt sett mobilen på lydløs når du har satt av tid til en oppgave. Sett heller av tid til å sjekke mail, noen ganger per dag eller for eksempel hver hele time, avhengig av behovene i akkurat din jobb.

Sørg også for å ha det rent og ryddig på skrivebordet - det bidrar til økt fokus.

4. Samle alt på ett sted. 

Notater skriblet ned på post-it lapper, notatblokker, på mobilen og på datamaskinen - kjenner du deg igjen? Ikke putt oppgavene dine på flere ulike steder, samle dem i en liste.

En planleggingstavle for ukes- eller månedsbasis kan passe godt for overordnede mål, og spesielt når man er flere som jobber med de samme oppgavene. Det finnes også mange digitale planleggingsverktøy og huskelister som hjelper deg med å strukturere oppgavene dine.

5. Tilpass arbeidsdagen etter deg selv. 

Det finnes mange ulike metoder for å planlegge tiden optimalt, men til syvende og sist handler det selvfølgelig mest om hvordan hver og én fungerer.


Når jobber du best? Er det med musikk i ørene, med mange korte pauser eller når du havner i en god flyt, uten pause? Kjenn etter når du er mest produktiv og jobb deretter!

Gjør arbeidsdagen din bedre med praktiske produkter som du finner her

Share this article

Journalist

AJ Produkter

Related articles